Que viva España
jueves 19 de septiembre de 2013, 11:41h
En moments de gran crisi
nacional, en moments de cadenes identitàries, apareixen de sobte persones que
defensen idees interessants per a buscar solucions a la crisi nacional actual,
més fonda que l'econòmica.
En moments de gran crisi
nacional, en moments de cadenes identitàries, apareixen de sobte persones que
defensen idees interessants per a buscar solucions a la crisi nacional actual,
més fonda que l'econòmica.
D'una banda la macroeconomía
sembla que va millor. La "prima de risc" ha baixat a 240 punts, uns 14 per baix
de la italiana. En un debat públic del PSOE i el PSC, de sobte, contra els
costums de sempre a eixos partits (com a quasi tots els partits poc democràtics
d'Espanya), alça la mà l'ex-ministre Corcuera (al que tant vam criticar quan
"la patada a la porta") i demana claredat, explicacions sobre què és el
federalisme (si no és més que una paraula), què volen i on van els dos partits
germans, ara enfrontats o descoordinats; sobre el que deu ser Espanya; sobre
com es pot encaixar la Catalunya present en l'Espanya i l'Europa actuals.
Deuríem tornar a buscar "el nom exacte de les coses" (J.R.J.): no cal confondre
la cocacola amb el vi de marca, encara que les dues siguen begudes com l'aigua
amb colorants; ni el matrimoni d'heterosexuals estable amb possibilitat de
tindre fills carnals, amb les parelles d'homsexuals o heterosexuals, encara
qure totes siguen "parelles"; ni la mort d'un bou ("crim animalista") ambn l'avortament
d'un fill (crim humà imposible de justificar com un dret de la dona).
Reconforta vore a Corcuera demanar "la lleialtat i fidelitat a la Constitució
de tots (de tots els espanyols, bascs i catalans inclosos) de 1.978; que eixa
Constitució deu ser respectada, i es pot reformar seguint els passos que ella
marca i, a ser possible, amb el mateix consens i bona fe de tots els que la van
redactar, votar i aprobar en referèndum perfectament democràtic".
Després tenim el gust d'escoltar
al també ex-ministre Piqué que, presentant en la tertúlia d'Onda Cero el seu
nou llibre "Cambio de Era", reconeix que en "ple
franquisme (a partir de 1.959) hi ha dues actuacions del Govern de Franco"
(n'hi va haver altres moltes; no tot van ser crims, tortures i dictadura, com
diuen ara els que no va viure aquella época) "que van ser, de fet, una finestra o porta oberta al futur, a una democràcia
real i a una Espanya moderna amb classe mitja", francament millor (açò ja
ho dic jo) que la de la República, la Guerra Civil i els primers anys de
postguerra i dictadura, amb maquis i atemptats, amb propaganda interna (RNE,
NODO) i contrapropaganda externa (Radio Pirinaica, intel·lectuals esquerrosos o
procomunistes de tota Europa). D'aquell tardofranquisme, d'aquells ideals que
ens havien inculcat, sugiren desitjos de llibertat, orgull nacional i dignitat
personal (uns ridículs com la definició de boina que ens donaven a la FEN: "La boina es el sombrero de un pueblo que no
lo necesita con alas, porque sabe mirar cara a cara a todos los soles"),
que es bassaven en la Història d'Espanya que ens ensenyava algunes coses de les
moltes bones que van fer els Reis Catòlics, Carles I i Felip II (Los Reyes Católicos, Carlos I de España y V
de Alemania y Felipe II, en cuyo imperio no se ponía el sol). Llegíem a
l'escola (el vam tindre com llibre de lectura, degudament adaptat per a xiquets
de nou o deu anys) El Quijote i apreniem coses com aquelles de que "La libertad es un bien por el que merece la
pena jugarse la vida" o que "en
cuanto a las lenguas romances, cada cual debe escribir en la que ha mamado,
aunque sea un vascuence". Després vam saber que El Quijote va estar prohibit
en altres dictadures. La nostra, (¿no ho va ser tant?), caldria pensar que era
des dels 50 una "dictablanda", si mirem aquest criteri i si pensem que tots els
millors artistas, humoristes i directors de cine, els més grans d'aquella época,
eren declaradament d'esquerres o antifranquistes (Rabal, F.F.Gómez, J.L.G.Berlanga,
Bardem, Gila, F.Rey...),i si recordem que, ja al 1.954, va triomfar a tota Espanya (més de 2.000 representacions)
"La Muralla",
de J.C. Sotelo, obra clarament crítica amb el franquisme corrupte. També
l'Església, amb Joan XXIII, el Concili Vaticà II, Pau VI, els Cardenals Herrera
Oria y Tarancon, la HOAC, la participació del socialista Juan de Ábalos,
(carnet 7 de Mèrida, compromés amb la República i obligat a lluitar contra els
republicans al caure Mèrida davant de Yagüe), esculptor immens, en la construcció
del "Valle de los Caídos", prèvia acceptació per part de Franco de les seus
condicions: reconciliació de tots, dels dos bàndols (això s'ha fet a tota Europa), ausència de qualsevol record de les
victòries franquistes o al·lusions a la superioritat moral dels d'un costat
sobre els altres.
Les dues coses essencials que
Piqué reconeix que el Govern de Franco va fer a partir de 1.959 van ser El Plà
d'Estabilització, d'Ullastres (membre de l'OPUS) i La Llei de Procediment
Administratiu. Suposo que vol dir que cal recuperar els Funcionaris Superiors (Interventors, Inspectors estatals) que
posen ordre sobre les despeses i responsabilitats de governants a tot arreu:
des del President del Govern, als Presidents d'Autonomies o Ajuntaments a
Directors d'Entitats Públiques, Caixes, Bancs i altres Orgnanismes, on pot
créixer la corrupció més nefasta.
En els temps dels Reis Catòlics,
de Colom (Colón), Velàzquez, Hernán Cortés, Alvarado, Pizarro, de Carles V i de
Felip II, existía una figura que caldria recuperar: "El juicio de Residencia".
Més d'un Virrei o Governador va acabar a la presó, perquè no va poder superar
aquell estricte "juí de residencia".
També caldria pensar el lligam
que hi ha entre el creixement (o disminució) demogràfic i la prosperitat de les
nacions (ho va comentar Piqué). Tal vegada ens caldria recuperar la fe
(religiosa i humana) que tenien els nostres avantpassats dels segles XV i XVI
(i fins i tot dels segles XVII i XVIII: Blas de Lezo "Patadepalo", General
Castaños, Palafox, el Palleter, Romeu, el Pastor del Bruch, la "catalana" Agustina
d'Aragón), i els que vam viure als anys 50 i 60, época en que les parelles
heterosexuals es "volien casar per a sempre", comprometent-se en un autèntic "matrimoni",
(això, desitjable ara també, no vol llevar cap dret civil ni a les parelles
homosexuals o a les heterosexuals de fet, sense compromís civil ni religiós);
aquelles parelles, aquells matrimonis, amb molt de sacrifici, volien tindre
normalment tres o quatre fills i tenien
fe i esperança (religiosa i social) en la nació, en la comunitat i en el futur.
ARA AIXÒ HO HEM PERDUT A TOTA EUROPA. En algunes nacions europees ho están
recuperant. Però no podem competir, si no canviem profundament, amb els països
emergents: Xina, India, Brasil... Cal legislar a favor de les famílies, dels
matrimonis estables, dels pares reponsables, de la compatibilitat entre el
treball remunerat dignament i la vida familiar per a educar bé als fills: ahí està
L'ARREL DE LA SUPERACIÓ DEL FRACÀS ESCOLAR, UNIVERSITARI I SOCIAL.