La presidenta del TC ha de lliurar en les pròximes hores a la resta de magistrats la proposta de sentència que sotmetrà al criteri al ple convocat per aquest dijous i divendres 10 i 11 de maig. Segons fonts del TC, està previst que el ple serveixi per debatre els continguts i per calibrar fins a quin punt els seus companys estan disposats a donar suport a un text molt pròxim al que va redactar la primera ponent, Elisa Pérez Vera, i que va ser rebutjat en quatre ocasions.
No es preveuen variacions de posicions i Casas podria optar per posar en marxa el mecanisme alternatiu. La votació bloc a bloc i article per article en aquells punts on no s'aconsegueixi un acord genèric garanteix una sentència però resta fortalesa a la decisió del Tribunal Constitucional, ja molt erosionat per la seva incapacitat d'emetre un dictamen sobre l'Estatut durant més de quatre anys.
Un cop tancades totes les votacions, la presidenta del TC té previst explicar el funcionament d'aquest mecanisme als antecedents de la sentència. Fonts del Tribunal Constitucional apunten que la votació bloc per bloc o article per article del text no ha suscitat cap protesta entre els magistrats. De fet, segons aquestes fonts, Casas no ha rebut cap consideració negativa per part dels seus companys progressistes, ni del sector conservador, que és d'on van sorgir les primeres propostes per utilitzar aquest mètode.
La votació de la sentència punt per punt és considerada la més lesiva per l'Estatut aprovat a les Corts perquè tan conservadors com progressistes podrien votar a favor de declarar inconstitucionals la quinzena d'articles que ja apuntava la primera ponent, Elisa Pérez Vera, i tota l'ala dreta i el magistrat Manuel Aragón podrien també donar el seu vot a la desena d'articles més que hi va afegir Guillermo Jiménez. A més, es podrien donar acords transversals en altres punts.
Davant d'aquesta situació i després de la reunió de l'executiva de CDC, el secretari general adjunt de la formació, Felip Puig, ha recordat que en aquest "partit" és l'àrbitre, el TC, qui està '"en fora de joc", i no és ni Catalunya ni l'estat espanyol, i ha criticat la possibilitat que els magistrats puguin votar finalment per punts o per blocs per així poder tenir sentència.
En aquest sentit, ha indicat que CiU observa amb sorpresa la "precipitació" del calendari i que les posicions personals puguin tenir més importància que el futur d'un país. En aquest context ha emmarcat "l'obsessió ara d'alguns membres del TC, o de la presidenta, d'intentar sota qualsevol fórmula obtenir una sentència", com si fos més important el prestigi professional d'un o altre magistrat que el futur d'un país, s'ha queixat.
"Si s'acaba produint l'aprovació de la sentència en contra de l'Estatut fragmentada, trossejada i destrossada per parts, motiu de més encara per recordar que només acatarem la veu del poble de Catalunya i que política i legalment combatrem aquesta sentència", ha subratllat. És més, al seu parer, si es produeix d'aquesta manera, CiU encara tindrà "més i nous arguments" per posar en evidència que aquest tribunal està "en fora de joc i prostituït per l'actuació dels partits polítics".
"Sembla mentida que en ple segle XXI un poble hagi d'estar clamant per la correció de les màximes institucions de l'Estat", ha lamentat Puig, que ha deixat clar que CiU intentarà fins el darrer moment paralitzar aquesta sentència, perquè estan en joc les aspiracions del poble de Catalunya, la renovació del pacte constituent i el futur polític de Catalunya.
En aquest punt, ha indicat que CiU veu amb "tota consternació" com el president de la Generalitat, José Montilla, i el PSC "no han jugat correctament les seves cartes" en aquesta qüestió, i només s'han limitat a gesticular i fer declaracions perquè s'apropen eleccions a Catalunya.