"La gran malaltia del món és l'odi i el protagonista és tot compassió i perdó", ha explicat Iñárritu, que troba això "molt esperançador". És per aquesta raó que el realitzador pensa que és la pel·lícula "més optimista" que ha fet en la seva carrera, que està marcada per històries crues amb personatges que pateixen emocions fortes.
Biutiful segueix la línia dramàtica de treballs anteriors amb la història d'un pare que treballa en l'economia submergida i que s'enfronta a nombroses dificultats. Davant d'aquests reptes, el protagonista (Javier Bardem) s'aferra a la solidaritat per tal d'ajudar als seus fills, a la seva dona i a una immigrant.
A diferència de Babel, Amores Perros o 21 gramos, Iñárritu, qui per primera vegada ha escrit el guió, ha preferit centrar tota l'atenció en una única història, abandonant la fórmula de relats múltiples que l'ha fet famós. "Era un repte per a mi, perquè aquesta pel·lícula és tot el que no he fet mai, però a la vegada expressa les obsessions de sempre que tinc", ha afirmat el director.
Una experiència d'intimitat
La pel·lícula és "una verdadera experiència d'intimitat" en un món en què les persones estan cada vegada més allunyades i es relacionen per internet, ha destacat González Iñárritu
El director ha alabat el paper de Javier Bardem, que s'ha postulat com a candidat a endur-se el guardó a millor actor en el Festival de Cannes. "Javier és capaç de fer molt amb molt poc", ha destacat el realitzador mexicà.
Per a l'actor espanyol ha estat "un plaer" treballar amb Iñárritu en un film que és, ha dit, "molt intens". Sobre el seu personatge, Bardem ha afirmat que desprèn "esperança en cada gest que fa" vers la gent que l'envolta. Per a l'actor, "l'esperança està relacionada en com ens comportament enfront a les dificultats".
Rodatge a Barcelona
Preguntat per quins papers prefereix, Bardem, en to de broma, ha afirmat que escull en funció dels honoraris i les localitzacions. En aquest cas, el rodatge s'ha fet "en la zona més bonica d'Espanya, amb sol, platja, pa amb tomàquet i pernil", ha bromejat Bardem.
El film fa un retrat de Barcelona diferent d'altres cineastes internacionals que han rodat a la capital catalana. En aquest cas, la trama s'emmarca en una ciutat amb injustícies, dificultats i inseguretat, on impera l'economia submergida.