Les dues opcions de transformació de la Diagonal de Barcelona contemplen un canvi radical en la cruïlla de l'avinguda amb Aragó, Consell de Cent, Sardenya i Marina. El que ara està ocupat per dotze carrils, amb un petit jardinet, passarà a ser, si es porta a terme la reforma, un nou espai verd de 8.200 m2, més de 3.300 dels quals són de zona enjardinada. L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ha anat aquest dimarts al matí a l'escola Ramon Llull –a un dels laterals de la plaça Neruda- on ha explicat el projecte a un grup de nens de 6è de primària que fa un any van presentar propostes per reformar la Diagonal. Els alumnes s'han preocupat per l'encaix del trànsit a l'Eixample o el cost de l'obra.
A pocs dies de començar la consulta de la reforma de la Diagonal, Hereu ha visitat un dels emplaçaments que més canviarà si la transformació s'acaba portant a terme. La plaça Pablo Neruda deixarà de ser, en paraules del propi alcalde, "una immensa cruïlla de cotxes" per convertir-se en "un immens espai verd". Ara mateix, dotze carrils de cinc carrers diferents conformen aquest encreuament. Però els projectes A i B que presenta l'Ajuntament a la consulta de la setmana vinent preveuen treure d'aquest espai la pràctica totalitat de vehicles, deixant un total de 8.289 m2 de superfície per la nova plaça creada amb la renovació. D'aquest espai, 3.353 m2 són espai estrictament verd, on s'hi plantaran, a més, 68 nous arbres. El carril bici i el carril de serveis -l'única via de transport rodat a la plaça- ocuparien 555 m2 i el tramvia tindria 918 m2 per ell. Els 3.463 m2 de les voreres completen la nova plaça que l'Ajuntament vol construir a aquesta cruïlla.
Hereu ha aprofitat que a aquesta mateixa plaça hi ha l'escola Ramon Llull per presentar el projecte de transformació per aquesta zona, donat que, segons ha dit, els alumnes d'aquest col·legi seran dels més beneficiats en poder gaudir de l'espai verd i "no donar l'esquena a la Diagonal com fins ara". L'alcalde ha visitat un grup de nens que fa un any va participar en el procés de recopilació d'idees per reformar la gran avinguda i els ha explicat com quedarà la plaça si finalment es transforma la Diagonal. Per la seva part, els alumnes de 6è de primària s'han interessat per conèixer quina opció era la predilecta d'Hereu, saber si el cost de la transformació no és molt elevat per una època de crisi econòmica, esbrinar quant de temps hi haurà les màquines treballant o per què es va decidir engegar el procés.