En un comunicat, el Síndic ha assenyalat que el Protocol d'actuació entre la Secretaria de la Infància i Adolescència i la Direcció General de Policia no posa a disposició immediata de la DGAIA als joves i que, en casos com el de la manca de documentació, "ni tan sols preveu informar de manera immediata a la DGAIA perquè desplegui actuacions de protecció immediata".
Per al Síndic, la DGAIA hauria d'atendre als joves com a mínim durant el període d'al·legacions de cinc dies que se'ls concedeix quan el Ministeri Fiscal determina la seva majoria d'edat. A més, reitera que el protocol és contrari a la Llei d'Infància catalana per no atendre de forma immediata als joves mentre es determina la seva edat amb proves òssies.
Ribó també considera que en el protocol preval la voluntat d'"evitar problemes de governabilitat del sistema de protecció -amb una certa saturació de places- i de controlar els fluxos migratoris i la regularització dels majors d'edat que al·leguen una falsa minoria de edat". Segons la seva opinió, s'hauria de prioritzar l'atenció als "joves sense referents familiars en situació de vulnerabilitat social que poden ser menors d'edat".
L'Ajuntament de Barcelona ha informat recentment el Síndic de Greuges que revisarà la primera atenció a aquests joves sols quan siguin detectats pels educadors de carrer de la ciutat, per posar-los a disposició de la DGAIA.